حضرت آمنه (س)
نوشته شده توسط : atefeh

مطالبي در رابطه با حضرت آمنه (س) و ازدواجشان

مطالبي در رابطه با حضرت آمنه (س) و ازدواجشان

مذهبي

در حرم حضرت معصومه(س) بررسي شد
نقش حضرت آمنه(س) در نشر جهاني آيين اسلام

استاد حوزه علميه خواهران گفت: حضرت آمنه سلام الله عليها از زنان برگزيده در تاريخ بشريت و اسلام است و با ولادت و به دنيا آوردن حضرت رسول(ص) بزرگترين خدمت را به مخلوقات کائنات و بشريت داشتند.
به گزارش پايگاه خبري آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله عليها، خانم مجيدي در دوره آموزشي بانوان آسماني در شبستان نجمه خاتون سلام الله عليها حرم حضرت معصومه سلام الله عليها با بيان اينکه خداوند نسل و ذريه انبياء را پاک قرار داده و انبياء هم از پدران و مادران پاک و طيبي بودند، گفت: حضرت رسول (ص) که خاتم پيامبران است مانند ساير انبياء از پدر و مادري پاک متولد شده و مادر بزرگوارشان حضرت آمنه سلام الله عليها يکي از زنان بزرگ عالم هستند.
وي افزود: در روايتي از حضرت رسول(ص) بيان شده که خداوند آتش جهنم را بر شش نفر حرام کرده است و آن شش نفر هاشم (جد پيامبر(ص))، عبدالمطلب، عبدالله، آمنه، حليمه سعديه و ابوطالب عليهم السلام هستند.
استاد حوزه علميه خواهران با اشاره به اينکه با اين حديث رسول خدا(ص) به خوبي جايگاه مادر بزرگوار حضرت محمد(ص) در ميان زنان عالم مشخص مي شود، گفت: حضرت آمنه عليها السلام از قبيله «بني زهره» بودند و پدر بزرگوار ايشان «وهب» و مادر ايشان «بر» نام داشتند که پدر و مادر حضرت آمنه سلام الله عليها و خوشان به نيکي و يکتا پرستي شهره بودند.
خانم مجيدي با اشاره به اينکه حضرت آمنه سلام الله عليها چهره اي مانند ماه داشتند و بسيار زيبا بودند، تصريح کرد: با توجه به اينکه حضرت آمنه سلام الله عليها در آخرين سفر خود تنها بودند اين موضوع از نظر عقلي عجيب است که چگونه حضرت عبدالمطلب که ايشان را همواره همراهي مي‌کردند اجازه دادند که ايشان به تنهايي به سفر رفته و به نظر مي‌رسد اين موضوع توطئه اي از سوي يهود براي شهادت ايشان در سن 36 سالگي بوده است.
توطئه يهود براي شهادت و قتل حضرت عبدالله عليه السلام
وي با تأکيد بر اينکه حضرت عبدالمطلب عليه السلام 12 پسر داشتند که حضرت عبدالله عليه السلام کوچکترين فرزند ايشان بود، اظهار کرد: حضرت عبدالله در ميان فرزندان حضرت عبدالمطلب جايگاه برجسته‌اي داشتند و همه براداران ايشان مي‌دانستند که ايشان پدر مولودي مبارک خواهند بود به همين دليل حضرت عبدالمطلب و ساير براداران همواره از ايشان مراقبت مي کردند.
استاد حوزه علميه خواهران ادامه داد: اما همين که حضرت عبدالله عليه السلام به سن 23 يا 24 سالگي رسيدند همراه کاروان هاي تجاري پدرشان عازم شام و مدينه شدند که در اين ميان چون يهوديان مشخصات پيامبر آخر الزمان و پدر و مادر ايشان را مي‌دانستند متوجه شدند که حضرت عبدالله پدر مولود پيامبر آخر الزمان است به همين دليل آن دسته از يهوديان که مؤمن نبودند براي اينکه دين خود را به همان شکل انحراف آميز حفظ کنند کمر به قتل عبدالله بستند.
خانم مجيدي با تأکيد بر اينکه شناخت يهود از پيامبر(ص) و پدر و مادرشان بسيار کامل بود، اظهار کرد: به حدي اين شناخت کامل بود که عده‌اي يهوديان مؤمن در مدينه به انتظار پيامبر آخر الزمان ساکن شده و منتظر بعثت ايشان بودند و به همين دليل مي‌دانستند که اين پيامبر از نسل عبدالمطلب است و در مقابل اين گروه همين يهوديان مشرک قرار داشتند که کمر به قتل پيامبر(ص) بسته بودند.
نقش پدر حضرت آمنه « وهب » در نجات حضرت عبدالله عليه السلام از دست يهود
وي افزود: در يکي از سفرهايي که حضرت عبدالله به مدينه داشتند يهوديان منحرف و مشرک به سر ايشان ريخته و مي‌خواستند ايشان را به شهادت برسانند که حضرت عبدالله به کمک « وهب» پدر حضرت آمنه سلام الله عليها از اين معرکه جان سالم به در بردند.
استاد حوزه علميه خواهران ادامه داد: زماني که اين خبر به حضرت عبدالمطلب عليه السلام رسيد و ايشان متوجه نجات حضرت عبدالله از چنگال يهوديان و قاتلان شدند براي سلامتي ايشان نذر کرده و با مادر خود فاطمه و همسرشان يعني مادر حضرت عبدالله عليه السلام عازم مدينه شدند و براي سلامتي حضرت عبدالله عليه السلام در ميان اقوام مادري خود که در مدينه سکوت داشتند وليمه دادند.
ماجراي ازدواج حضرت عبدالله عليه السلام با حضرت آمنه سلام الله عليها
خانم مجيدي با اشاره به اينکه حضرت عبدالله جواني بسيار زيبا، رشيد و شجاع بودند، افزود: همين موضوع موجب شده بود که ايشان در ميان دختران مکه و مدينه خواهان و هواداران زيادي داشته باشند اما از آن جايي که حضرت عبدالمطلب عليه السلام از جايگاه ايشان با خبر بودند اجازه نمي دادند که ايشان با هر خانواده‌اي وصلت کنند و حضرت عبدالله هم خواهان وصلت با خانواده‌اي پاک بود.
وي تصريح کرد: پس از ماجراي نجات حضرت عبدالله عليه السلام از دست يهوديان با کمک وحب، وحب نزد همسرش بر رفت و براي او از رشادت هاي حضرت عبدالله عليه السلام سخن گفت و به همسرش گفت که من دوست دارم که عبدالله داماد من شود و چون نمي‌توان اين موضوع را مستقيماً مطرح کرد بهتر است در مهماني که عبدالمطلب عليه السلام براي عبدالله عليه السلامبرگزار کرده حضور يافته‌ و مقدمه چيني کني.
استاد حوزه علميه خواهران ادامه داد: بر، همسر وهب همانطور که به او گفته شده بود در مهماني حضور يافت و حضور او موجب شادماني خانواده عبدالمطلب شد زيرا آن‌ها متوجه شدند که پسرشان به دست وهب نجات پيدا کرده است و همين موضوع موجب قدر داني حضرت عبدالمطلب از وحب شد.
خانم مجيدي با تأکيد بر اينکه حضور وهب و همسرش و همچنين دخترش آمنه سلام الله عليها در مهماني خانواده عبدالمطلب موجب شد که مادر حضرت عبدالمطلب يعني فاطمه سلام الله عليها و همسرشان آمنه سلام الله عليها را براي همسري عبدالله عليه السلام انتخاب کنند، گفت: آمنه سلام الله عليها در عصري که عصر تبرج زنان جاهلي بود به عفت و پاکدامني مشهور بود و در شهر مدينه همه به پاکدامني آمنه سلام الله عليها شهادت داده و بيان مي‌کردند که هيچ مردي تاکنون اين بانوي آسماني را نديده است به همين دليل عبدالمطلب عليه السلام با ديدن اين مشخصات مقدمات ازدواج حضرت آمنه و عبدالله عليه السلام را فراهم کرده و براي اين ازدواج مبارک هفت شب و هفت روز در شهر مدينه مراسم بر پا کردند در حالي که از نظر اقتصاد خانواده حضرت آمنه سلام الله عليها مانند حضرت عبدالله ثروتمند نبودند ولي به دليل تدين و متدين بودند حضرت عبدالمطلب زمينه اين ازدواج مبارک را فراهم کردند.
وي افزود: همچنين از آن جايي که سنت ازدواج دختر عمو در ميان عرب سنت رايجي بود هنگام ازدواج حضرت عبدالله عليه السلام با حضرت آمنه سلام الله عليها حضرت عبدالمطلب دختر عموي آمنه سلام الله عليها را به عقد خود درآورده و از او صاحب يک فرزند به نام حمزه شد که عموي پيامبر(ص) است و توجه به اين نکته لازم است که که مردان مؤمنان مانند عبدالمطلب همسران محدودي داشتند و مانند ساير مردان عصر جاهلي نامحدود ازدواج نمي کردند.
استاد حوزه علميه خواهران يادآور شد: پس ازدواج حضرت آمنه سلام الله عليها و حضرت عبدالله عليه السلام زمنيه انعقاد نطفه و ولادت حضرت رسول(ص) به عنوان مبارک ترين مولود فراهم شد و يک سري شرايط زمينه شهادت حضرت عبدالله و سپردن حضرت محمد(ص) به حليمه از قبيله بني سعد فراهم شد که اين موضوعات به تفصيل در آينده توضيح داده خواهد شد.

منبع: http://amfm.ir

حضرت آمنه (س)

لينک مستقيم: http://mihangram.com/mazhabi-82.html





:: بازدید از این مطلب : 27
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 مهر 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: